onsdag 22 maj 2013

Mitt språk


Mitt språk. Språk är ett kommunikationsmedel men är det en del av min identitet? Varför använder vi svordomar och slangord? Varför finns det dialekter? Språk, språk och språk... 


Är språket en del av din identitet?
Ja, jag tror att språket är en del av din identitet. Om man talar samma språk som andra så känner man samhörighet. Man tillhör en grupp med människor och det gör den trygg. Det är ju trotsallt med hjälp av språket som vi uttrycker hur vi känner oss och vad vi tycker. 
Språket används för att kommunicera med varandra. Inte färdig skriv mer egna tankar
Alltså: Inte färdig skriv mer egna 

Dialekt
Man pratar olika beroende var man kommer ifrån. Det är rätt konstigt för vi pratar samma språk men ändå kan det låta så olika. T ex en person från långt upp i Sverige kanske nära gränsen till Finland eller Norge kan använda lite andra ord, annan melodi när den pratar och därför kan det låta olika jämfört med en person långt ner i Sverige eller i Stockholm. 
Man brukar säga att det finns ungefär 6 dialektområden. 
Din identitet hör lite ihop med din dialekt. Idag så finns det inte så tydliga dialekt områden eftersom att vi flyttar runt mer men för i tiden så var det större skillnad. 
Man kan ibland tycka en annan dialekt låta konstig och skratta åt den och man ser ofta personer som ska leka dumma/löjliga och då använder de ofta någon annan dialekt som de tycker är löjlig. De förstärker och gör så att man skrattar mer. 
Ibland kanske man skäms för sin dialekt om man är någon annanstans. Då kan det vara svårt att dölja det efter som att man är så van att prata så. Man ändrar sin dialekt efter var man är och vilka man är med. 
Själv tycker jag inte att jag har någon dialekt men skulle jag resa till Stockholm eller liknande skulle de tycka att jag pratar bred dialekt tror jag. Kanske pratar jag lite ”skånska” men jag vet inte riktigt, det är svårt att avgöra själv. 
Sen finns det olika dialekter inom ett dialekt område. T ex en person från Ystad, Kristianstad, Malmö eller Simrishamn talar olika dialekter. 
Jag tycker att vissa dialekter, skånskan är skön att lyssna på och det blir nästan ett nytt språk. Man använder andra melodier när man pratar och andra förkortningar/ord. Rullebör, hussor, fubbick är exempel på skånska slang ord. 
Jag tycker att det är bra med dialekter därför att det blir som ”krydda” i det svenska språket. 
Alltså: Dialekterna försvinner mer och mer eftersom att vi flyttar runt mer i landet. Det finns olika dialekter beroende på var i landet man bor, 



Slang och svordomar
Slang är förkortningar eller liknelser av ord. T ex fubbick-idiot, brallor-byxor, soppa-bensin, donken-McDonalds, bast-år osv. Anledningen varför man har fått så många slangord tror jag är för att man vill ha nya ord och vi påverkas av andra länder. Från Engelska men också andra länder t ex guzz som betyder tjej. 
Jag tror att vi använder slang därför att man pratar till en viss grupp människor t ex inom yrket eller ungdomar för att passa in. Det kan också användas som en ersättning eller för att förkorta meningar. Många slang är helt onödiga men används ändå. Jag vet faktiskt inte varför vi använder slangord. Det kan samtidigt bli fel om någon inte vet vad slangordet betyder. 
Svordomar används för att förstärka budskapet. Det har en väldigt effekt att svära. Förr i tiden var det något som man absolut inte fick säga. Det var tabu på ord som handlade om helvetet och djävulen för då trodde man på gud och om man sade de här svär orden så kunde man komma till helvetet. 
Själv svär jag mycket eftersom att det har blivit en vanesak. Jag gör det utan att tänka på att det skulle vara något fult. Man svär ofta när man blir arg, sur eller slår sig. 
Jag tycker att vi bara ska svära när det behövs för annars blir det en vardags sak att svära. 
Alltså: Vi påverkas av andra länder och det blir slang ord. Man vill passa in och man vill ha förkortningar. Svordomar används för att förstärka budskapet och det fungerar. 


Avslutning
Språket är en del av din identitet och vi använder det varje dag för att kunna kommunicera. Svordomar används för att förstärka budskapet och slang komtill därför att vi ville ha kortare och nya ord. inte färdig skriv mer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar