fredag 17 maj 2013

Fiskburgare


Fiskburgare 2 pers. 

Inköpslista fiskburgare s. 214:  
•Fiskfilé (200g)
•Salt (2krm) 
•Potatismjöl (2tsk)
•Ägg (1st) 
•Peppar (1krm) 
•Matfett flytande (1msk)
•Tomat (1st) 
•Isbergssallad (6st ”blad”) 

Inköpslista grön dressing s. 253: 
•Lättcréme fraiche (1dl)
•Dill (3msk) 
•Senap (1 tsk) 
•Citronpeppar (1/2 krm) 
•Salt (1/2 krm)   

Inköpslista hamburgerbröd s. 275: 
•Matfett (3msk)
•Mjölk (2dl) 
•Jäst (25g) 
•Salt (2krm) 
•Grahamsmjöl (2dl) 
•Vetemjöl (2-3dl) 
•Vatten (2dl) 
•Sesamfrö (1msk) 

Måltiden är lagad till en person som inte gör av sig med så mycket energi eftersom att 
Planering: 
1. Först så börjar jag göra degen till hamburgarbröden eftersom att de tar längst tid. 
2. När de jäser så gör jag fiskfärsen och grönsakerna till fiskburgaren. 
3. Jag jobbar med smeten och formar det till bröd. 
4. När de formade bröden jäser igen så gör jag klart dressingen. 
5. Sammtidigt som bröden är i ugnen steker jag fiskfärsen. 


Kostråd: 
Enligt kostråden så säger det att man ska använda flytande margarin istället för fast och det gjorde jag. 
Brödet var fullkornsbröd som det också står i livsmedelverkets kostråd. 
Jag lagade fisk som det också står.


Matcirkeln: 
Måltiden innehåller grönsaker(isbergssallad och tomat), bröd/mjöl(hamburgarbrödet), mjölk, ägg/fisk(i brödet, till fiskfilen). Det är nästan allting från matcirkeln. Det enda som fattas är frukt och bär, rotfrukter. 


Tallriksmodellen: 
Det finns en grönsaksdel, en bröd del och en fiskdel vilket stämmer hur tallriksmodellen ska vara. Brödet är grovt med sesamfrön på, sesamfrån är bra för det innehåller vegetabbiliska fetter som är nyttiga. Det som går är nyckelhålsmärkt och miljövänligt och fisken är inte utrotningshotad.
I en fiskburgare så är det mycket bröd. Brödet ger kolhydrater. Den här måltiden är bra för en person som inte idrottar så mycket. 


Miljö, ekonomi och hälsa: 
Jag bakade med ett grovt bröd som innehåller mycket fibrer som ger en mättnadskänsla. Det var inte nyckelhåls märkt men det behövs för att kroppen ska få energi. Långsam energi/kolhydrater. 
Fisken är bra för kroppen, i fisken finns det naturliga fetter som kroppen behöver. En person som sitter mycket stilla kan behöva fisk mer än en som idrottar mycket. 
När jag kollar igenom receptet ser jag att det finns mycket salt i det. För mycket salt kan vara skadligt för kroppen så man kanske kunde dra ner på salt mängden och ta något annat för att fortfarande ha samma smak. 
Det var tyvärr inte säsong för isbergssallad eller tomat men jag kände mig ändå tvungen att ta med det för annars hade det blivit en tråkig fiskburgare. 
Fisken kommer från Östersjön eller så är den odlad. Östersjön ligger ju nära men om torsken skulle vara utrotningshotad är det inte så bra att äta den.  

Total priset blev runt 62,6 kr och det är ganska så dyrt. Det beror på att fiskfilen var dyr. 
Man hade kunnat byta ut fisken mot gris kött eller kyckling istället för att få det billigare men samtidigt fått i sig mer proteiner som man bygger muskler med. 


Hur gick det? 
Jag följde min planering bra och därför han jag med allting. Brödet blev bättre än vad jag hade tänkt mig men när jag och Hjalmar skulle äta den så smakade det inte så mycket. Jag tror att jag skulle ha haft med mer dressing i den. Annars blev det mycket bra. 
När jag hade ätit fanns det väldigt mycket disk att diska. Nästa gång ska jag försöka diska under arbetets gång. Jag blev stressad och slarvade lite med disken. Det ska jag inte göra nästa gång. 



















Källor: 
HKK boken
http://säsongsmat.nu/ssm/Huvudsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar