torsdag 19 september 2013

Funderingar om idrott

1. Vi har arbetat med nästan alla de saker som står där. Jag tycker vi har jobbat med allt förutom där det står att eleverna ska ges kunskaper om hur fysiskt aktivitet förhåller sig till psykiskt och fysiskt välbefinnande. Den hade vi kunnat jobba mer med jag tycker inte riktigt att jag känner igen när vi skulle har gjort det.
Röra sig allsidigt gör vi på nästan varje lektion och i alla aktiviteter vi har.
Planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.  Den här punkten ingår i t.ex. de arbetet vi gör nu att planera, värdera gjorde vi mycket när vi skrev träningsdagbok, och vi utvärderar nästan alltid efter idrottslektionerna.
Genomföra och anpassa utevistelse och friluftsliv gjorde vi t.ex. på lägerresan eller när vi orienterar.

2. I rörelse momentet i de centrala innehållet har vi jobbat med allt förutom olika simsätt -mag och rygg läge och jag tror inte vi har jobbat med mental träning.

I hälsa och livsstil har vi inte jobbat med kroppsideal inom idrotten och samhället i övrigt. Dopning och vilka lagar och regler som reglerar detta. Vi har inte heller jobbat med hjärt och lungräddning.

I friluftslivets delen har vi jobbat med de mesta förutom badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlänga armen.

3. För att jag ska nå en högre nivå behöver jag jobba med förmågorna att planera och genomföre en idrotts lektion och förmågan att reflektera och utvärdera.

Jag vill vara med och planera: styrketräning/konditionsträning eller motorik- spel och lekar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar