tisdag 6 november 2012

Utvärdering skateboardhylla

Eriks skateboardhylla   6 nov 2012

Vi hade temat återbruk. Jag tog en gammal skateboard och gjorde om den till en hylla. Jag fick iden av en film på SVT(Philofix) så gjorde jag en skiss och följde den. Jag valde att göra i svart därför att det döljer sprickan jag var tvungen att fylla igen.

Utförande:
Först så drog jag av all griptape så de bara var brädan:
Griptapen. 
Sedan slipade jag den noga med tre olika sorters slippapper. Först de grova sandpappret så man får bort allt skit. Sedan lite finare så ytan blev jämn. När jag hade slipat hela så var jag tvungen att fixa ett hål i kanten av brädan. Den hade spruckit. För att fylla igen hålen så tog man först en grön massa som stelnar och blir lika hårt nästan hårdare än brädan. Efter det så tog jag en annan massa som var gul. Den tog jag ovanpå den gröna därför att den gula är mycket lättare att slipa ner än den gröna. När jag hade slipat den och rundat kanten så märke man knappt att det var sprucket innan:
Det var här som jag fyllde igen sprickan. 

Jag målade brädan med svart spray-färg. 


Sedan så byggde jag ihop ställningen som brädan skulle stå på. Jag gick till byggarbetsplatsen vid handlaren och frågade om de hade gamla brädor som jag kunde få använda. Det fick jag. Det är miljövänligt om man kan åter använda backar/brädor som skulle slängas. Brädorna var inte i jättebra skick. Lite spruckna troligtvis p.g.a att de har legat ute i regn. Men jag slipade brädorna och sedan skruvade ihop dem:
Det här är ställningen.

När både brädan och ställningen var klar så målade jag brädan i svart därför att dölja hålet och för att det blir snygg. Sedan mätta jag ut hål till skruvarna och skruvade ihop den.
Det var här som jag skruvade fast brädan. De gamla hålen där
truckarna satt förut. 
Skruvar och skruv-dragare.
Färdig hylla.
Färdig hylla.

Färdig hylla. 
Skruv.  



Reflektion: Jag tyckte att det gick bra och göra det här arbetet. Jag hade inte så många problem och om det kom något så löste jag det snabbt. T.ex. så var jag tvungen att fixa hålet men det var inte så svårt. Hyllan blev som jag tänkte mig och tips om någon annan ska göra det så är det att var noga när du mäter ut allting. Ett litet problem i början kan ge stora konsekvenser i slutet.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar