Jobbkompis: Sonja
Hypotes: Jag tror att om man jobbar i buller så jobbar man sämre än i helt tyst därför att man koncentrerar sig sämre. Man påverkas av allt ljud så man inte kan koncentrera sig lika bra eller nästan får ont i huvudet och blir trött. Även av musik så tycker jag att man störs. Så upplever jag det och jag tror att det finns fler som tycker likadant och de ska vi snart få reda på.
Mtrl: Mobil, dator, matte uppgifter, barn(3:an), penna, sudd och en buller inspelning.
Utförande: Först så kollade vi i min lille brors mattebok(Vilhelm) för att hitta lagom svåra matte uppgifter för en tredjeklassare. Det var nämligen 3:a på Hubertusgården som vi skulle låta göra uppgifterna i tre minuter. Sedan spelade vi in en inspelning i matsalen som vi sedan hade med oss när vi lät med göra uppgifterna. Fyra stycken uppgifter i tystnad och fyra stycken i buller(ljudinspelningen). Båda delarna var lika svåra. Ljudinspelningen var på ungefär 74 dB vilket är ganska så högt. Det var fem tjejer och fem killar som gjorde uppgifterna.
Resultat: Här är resultaten av de matte uppgifter som tredjeklassarna fick göra:
Som man kan se så visar det sig att barn i årskurs 3 jobbar bättre i tyst miljö istället för i buller. Det kan vara ett problem i skolorna. Att ljudnivån är alldeles för hög och de inte kan koncentrera sig.
Slutsats: Som vi ser på resultaten så jobbar barnen i årskurs 3 bättre i tyst miljö än i bullrig/stökig miljö. Killarna fick sämre resultat än tjejerna.
Som man kan se så visar det sig att barn i årskurs 3 jobbar bättre i tyst miljö istället för i buller. Det kan vara ett problem i skolorna. Att ljudnivån är alldeles för hög och de inte kan koncentrera sig.
Slutsats: Som vi ser på resultaten så jobbar barnen i årskurs 3 bättre i tyst miljö än i bullrig/stökig miljö. Killarna fick sämre resultat än tjejerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar