torsdag 13 februari 2014

Sammankoppling oönskad – Stockholmsyndromet

I boken 
I boken så manipulerar Mrs Pincent Anna så hon tycker att Mrs Pincent är god och snäll som har tagit hand om henne. Anna är väldigt tacksam mot Mrs Pincent och gör allt hon säger att Anna ska göra. Jag tror att hon har blivit så för att Mrs Pincent har det i baktanke men också eftersom att det är det enda Anna har levt med i hela sitt liv, därför blir det så av sig själv. Anna vet absolut inget annat än den uppfostran hon har fått på Grange Hall av Mrs Pincent. Hon har manipulerat och hjärntvättat Anna så hon tycker att hon gör rätt, Anna tar hennes parti precis som i Stockholms dramat 1973(förklara i sammankopplingen längre ner). Anna är prefekt och tycker därför att hon är bättre än de andra oönskade, hon är en Mrs Pincents bästa blivande. 
I boken så blir Peter ett hot mot hennes överlevnad när han kommer och vill fly med henne, medan Mrs Pincent aldrig har utgjort ett riktigt hot mot henne så därför är hon trygg och står på hennes sida. Jag tror också att Mrs Pincent gör det eftersom hon inte tycker om de som är oönskade och hon vill inte att de ska få hopp så det blir något problem på Grange Hall. 

Sammankoppling 
Ordet Stockholmsyndromet eller Norrmalmstorgsdramat kommer från ett rån med gisslandrama som hände i Stockholm 1973. Rånaren tog flera gisslan och höll dem i flera dagar, när polisen tillslut kom så tog gisslan rånarens parti. De säger att han inte alls var farlig utan att det var polisen de var rädda för. Rånaren hade väldigt starka motiv för att ta pengarna. Gisslan utvecklar en positiv relation med rånaren så blir den personen blir inget hot, tvärtom. Däremot polisen som kommer, de är det ända riktiga hotet enligt gisslan. Gisslan har tagit rånarens parti därför att rånaren är inget riktigt hot. 
Under rättegången visade de som hade tagits till gissla lojalitet mot förövaren eftersom att de enda som varit våldsamma var polisen och inte rånaren. 
Dramat blev känt utomlands och idag när någon tar förövarens parti, kallar man det internationellt för Stockholmsyndromet(the Stockholm syndrome). 

Likheter / skillnader 
Precis som i Annas fall så tog personen den enas parti eftersom att det är den som inte utgör ett hot. Psykiskt fungerar det så att man vill vara med den starkaste, en slags överlevnads instinkt som man gör omedvetet. Man vill vara med den som vinner, den starkaste. 
En skillnad kan vara att Anna byggde upp tilliten under en lång period men i Norrmalmstorgsdramat så hände det under en kort period. Enligt mig tror jag att Mrs Pincent gjorde det här medvetet, men jag tror inte att rånaren gjorde det medvetet, det bara blev så. 
I slutet så börjar Anna tycka annorlunda efter att hon har hört att Mrs Pincent har sagt något om hur dum hon är som går på hennes lögner. Då tillslut fattar hon att hon har blivit hjärntvättad men så är det inte i Norrmalmstorgsdramat. De som togs gissla trodde på vad rånaren sa hela tiden.
I båda fallen stödjer personen förövaren, eftersom att de har blivit manipulerade. Anna hjälper Mrs Pincent ganska mycket men de som tagits till gissla hjälpte inte rånaren lika mycket. 

Källornas tillförlitlighet 
Källorna jag använde var NE, Wikipedia och en klipp på SVT play. Alla är mycket pålitliga och faktamässigt korrekt. Avsändaren på NE texten om Stockholmsyndromet var en man som heter Olof Rydén. Texten har blivit kollad av andra personer innan den blev publicerad och han har även skrivit om fler andra saker. Den var inte riktad på så sätt att han ville påverka någon. Det han skrev är en faktatext med ren fakta och inga åsikter. Den var ganska svår läst eftersom att den var skriven för vuxna med det gick ändå bra att läsa. Jag kunde inte se när den var publicerad men jag tror inte att det spelar någon roll i just den här fakta texten, men det spelar såklart roll i andra texter. 
Avsändaren till Wikipedia texten kunde jag inte hitta eftersom att jag tror att det är många personer som har skrivit den tillsammans. Eftersom att det är många personer så uppdateras den hela tiden och blir därför faktamässigt korrekt. Den är trovärdig eftersom att det är ingen som tycker något. 
Från NE hittade jag länken till SVT play där det var en person som intervjuade Kristin, som var en av dem som blev tagen som gissla. Han i radion ringde och pratade med henne medan rånet pågick(pågick i flera dagar). Man förstod direkt att hon stod på rånarens sida och det var intressant att lyssna på hur hon resonerade om hur mycket hon lite på rånaren och hur hon tyckte att polisen och Palme var fega för de inte ville prata med henne. 
Jag kunde tyvärr inte hitta någon fakta om Stockholmsyndromet varken på media sök eller artikel sök eftersom att jag hittade knappt något. Det jag hittade handlade antingen om något helt annat eller så var det åsikter vad Kristin skulle gjort osv, subjektivt skrivna texter. De hjälpte inte mig alls och därför tycker jag att det var bättre att använda mig av Wikipedia och NE. 


Källor: 
Stockholmssyndromet. http://www.ne.se/stockholmssyndromet, Nationalencyklopedin, hämtad 2014-02-10.

Norrmalmstorgsdramat. http://www.ne.se/lang/norrmalmstorgsdramat, Nationalencyklopedin, hämtad 2014-02-11.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar