fredag 11 maj 2012

Kampen om störst lungor

Klicka pÃ¥ länken för att kolla pÃ¥ filmen som vi gjorde om lungor :D 
                                                    ⬇
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BuMx_kzokJM#!


av: Maria, Erik och Sonja.




Här kommer frågor om filmen som du kan svara på och skicka in svaren till mig: 98eri06@utb.lund.se


1. Skriv en likhet mellan människolunga och gälar.


2. Ökade eller minskade lungkapasiteten hos Erik och Maria när de tränade?


3. Nämn fem goda rÃ¥d om lungorna som Erik och Maria gav. 


4. Vad är lungblåsor?


5. Hur är fiskarnas gälar uppbyggda? 














Här är de källor som vi använde till filmen.




http://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Lungsjukdomar/KOL/KOL/  23/3 11.20


http://www.ne.se/lang/kol/593248 23/3 10.56


http://www.astma.com/Fakta-om-astma/Orsaker/ 26/3 13.14


http://ultramarathon.runnersworld.se/ 12/4 13.47




http://www.hjart-lungfonden.se/HLF/Aktuellt/Spring-for-livet/


http://www.ne.se/kort/astma 26/3 13.23


http://www.ne.se/kort/lunga 19/4


http://svt.se/2.104920/barn_pa_sjukhus 23/3 11.12


http://www.sydsvenskan.se/sverige/fick-nytt-liv-efter-transplantationen/ 19/4 09.25


http://www.ne.se/lang/g%C3%A4lar 10/4 19 39


http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4lar 9/3 13.32


http://www.ne.se/modals/view_picture.jsp?sectionId=1163065||facebox 29/3 10.03


http://www.1177.se/Skane/Tema/Kroppen/Cirkulation 29/4 09.10


B. Andréarsson, L. Bondesson S. Gedda, B. Johansson, I. Zachrisson, Grundbok Biologi PULS Bokförlaget Natur och Kultur 2001, Norhaven Book, Viborg 2007 s. 204-209.   






Bild frÃ¥n NE Skola av Cecilia H. Björnekull










Här kommer en hattanalys : 





Vit, fakta: Vi hade 6 veckor pÃ¥ oss där vi jobbade bÃ¥de i skolan och hemma. I vÃ¥r grupp sÃ¥ fick vi endast information ifrÃ¥n internetsidor. 
Gul, positivt: Vad som var positivt var att vi blev klara i tid, det blev ett väldigt bra och seriöst arbete.  
Svart, negativt: En negativ sak kan vara att filmen blev ganska sÃ¥ lÃ¥ng och man hör inte sÃ¥ bra pÃ¥ vissa ställen. 
Röd, känslor: I gruppen gick samarbetet bra och det var roligt. Alla jobbade och jag är stolt över resultatet. 
Grön, kreativitet: Vi hade kunnat göra pÃ¥ ett annat sätt som t.ex. att filma i andra miljöer sÃ¥ ljudet blev bättre, vi hade kunnat ta det lite lugnare sÃ¥ de inte blev sÃ¥ stressat 
BlÃ¥, reflekterande: Det blev sÃ¥ här därför att vi jobbade pÃ¥ bra och snabbt och tog fakta frÃ¥n bra och säkra sidor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar