fredag 6 december 2013

Konsthistoria - Impressionism


























Impressionism startade i Frankrike på 1870 talet men spred sig sedan i Europa och tillslut ända till USA. Impressionismen uppkallad efter Claude Monets målning impression, soluppgång. Impressionisterna hade utställningar ända fram till 1886. 
Tidigt på 1870 talet startades ett kriget mellan Tyskland och Frankrike som sedan avslutades 1871. Efter krigsåren pågick en ekonomisk uppbyggnad i hela Europa och i USA och tekniken utvecklades mycket under denna tiden. Många uppfinningar uppfans och tekniken utvecklades snabbt. 
Jag tror att allt det här har spelat roll i Monet och de andras målningar. Jag tror att man har velat visa vilket elände det har varit med krig och fattigdom och sedan hur man vill man bygga Europa och världen igen. De är det jag tror man uttrycker i sina målningar. Den ekonomiska uppbyggnaden har påverkat på så sätt att man målar för anledningen att nå fram till människor, visa hur man har det för att påverka dem, tror jag. Jag tror också att omvärlden har påverkat så att impressionismen har blivit till något som är en viktig del i samhället och för konsthistorian. Jag tror att impressionismen har ändrat hela sättet man ser på konst idag och det finns många aktiva konstnärer idag. 

Om man ska beskriva tavlorna som konstnärerna målade på den här tiden så kan man beskriva dem som så här: 
Målar tekniken är oftast skissartad och man använder grova synliga penseldrag eller färgfläckar. Detta skiljer sig från innan då man har försökt måla mycket detaljer. Man började använda färger på nya sätt  t.ex. för att måla ljus och skuggor så hade man tidigare ytan svartare. Men impressionisterna använde komplementfärger; t.ex. skuggor kunde målas blåa som en kontrast mot ljusa gula färger. Korta penseldrag är ett typiskt en impressionism tavla. Man målade oftast på tavla men det finns en och annan tak/vägg målning. 
Tavlorna beskrivs som att de har mycket atmosfär, öppna, ljusa, klara och oblandade färger. Man målade inte naturen som den var utan istället som konstnären upplevde den. Människor avbildas ofta i rörelse, i t.ex. dans. Motiven var oftast vardagliga och oftast inte väldigt detaljerat. Motiven berättar en poäng. En tavla som är målad av de här konstnärerna blir oftast bäst om man kollar på dom på avstånd! 
Både Monet och Pissaro målar serie målningar. Det betyder att de målade samma tavla flera gånger, fast i olika årstider, i olika väder och ljus. T.ex. så har Monet målat Katedralen i Rouen minst 40 gånger. 

De allra främsta målarna var Claude Monet och Auguste Renoir. Andra konstnärer var bl.a Alfred Sisley, Camille Pissarro, Edgar Degas, Berthe Morisot, Paul Cézanne och Auguste Renoir. Van Gogh började som impressionist men gick sedan över till expressionism.
Impressionisterna var en grupp av franska konstnärer, de blev alla vänner i slutet av 1860-talet. De gav inte upp även om de ansågs som radikala och kunde därför inte få sina verk visade på utställningar i Paris. De gav inte upp på tron om konsten som de hade. Därför gjorde de själva 1874 den första icke-officiell utställning som var mycket betydelsefull. Det var då Moné ställde ut sin tavla soleil levant som gav namnet till hela konstepoken.

Jag har hittat en konstnär som heter Ivailo Nikolov. Han är 31 år gammal och kommer från Bulgarien. Han målar målningar inom epoken post impressionism som betyder ungefär efter eller ”nutida impressionism”. Han har en oerhört bra talang för målning och säljer och har utställningar med sina verk. Han målar mycket landskapsmålningar - se bild. 
Om man går idag på stora konstutställningar så utgör impressionisternas målningar en stor del. 


Claude Monets, impression, soleil levant (Intryck, soluppgång) visades 1874 på den första impressionistutställningen i Paris och gav i en tidningskritik upphov till öknamnet 'impressionism' för hela utställningen. Den visar en scen från Le Havres hamn, målad med lätta penseldrag och för sin tid ovanligt klara färger. Det egentliga motivet är ljusspel, vatten och morgontöcken, inte i första hand båtar och lyftkranar

Berthe Morisot, Vaggan, (1874, Louvren, Paris). De intima interiörerna var Morisots särskilda område. Hennes impressionistiska studium av ljus och atmosfär gör det möjligt att skildra genomskinligheten i vaggans tyll, i fönstret och dess gardin – och i rummets atmosfär – så att det skapas föreställningar om de lätta materialens olika täthet och ljusgenomsläppning.


Fakta källor: 

impressionism. http://www.ne.se/lang/impressionism, Nationalencyklopedin, hämtad 2013-08-22.

impressionisterna. http://www.ne.se/impressionisterna, Nationalencyklopedin, hämtad 2013-09-05.






Bild källor: 

[[File:Claude Monet, Impression, soleil levant, 1872.jpg|Claude Monet, Impression, soleil levant, 1872]]







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar